6 neuromarketing technieken die helpen de wereld te veranderen.

Marketeers weten nu dat emotionele ervaring een belangrijk onderdeel is dat zorgt voor aandacht, geheugen en attitudeverandering, die op hun beurt aankoopbeslissingen beïnvloeden.

In feite kunnen traditionele marktonderzoeksmethoden geen inzichtelijk overzicht bieden van wat er in de hersenen gebeurt tijdens blootstelling aan reclame.

Hierdoor werd het tijd om te heroverwegen hoe aan marketing wordt gedaan. Het gebruik van neuromarketing technieken is een steeds populairder en effectiever om de wereld van je publiek te begrijpen.

Neuromarketing techniek : “Eyetracking”

Eyetracking levert informatie op over het kijk-gedrag van de surfer. Het  onderzoekt hoe een website, webshop, app of nieuwsbrief gelezen wordt. De naam zegt het zelf: “uw oog volgen” is de letterlijke vertaling van het woord.

Door middel van eyetracking is het mogelijk om het kijk-gedrag van een persoon te vertalen naar een schematische weergave “heatmap” genoemd. 

Met behulp van geavanceerde apparatuur meten ze het kijk-gedrag. In zo’n heatmap worden de knelpunten van een website al snel duidelijk. Met dit resultaat kan je de structuur van een website enorm veel verbeteren.

Eye-tracking onderzoek verschaft uiteindelijk informatie over:

  • Totale kijktijd van de bezoeker
  • Afzonderlijke aandachtsvlakken (fig 1)
  • De kijkroute of verloop (fig 2)

Eyetracking levert zeer concrete informatie op waarmee je het volledige design van een website kan optimaliseren. Je kan gratis Tools gebruiken als hotjar en feng gui. Daar kan je al snel een eerste heatmap krijgen van je webpagina. Dit is vooral handig voor foto’s of advertenties. 

Note: Gratis is nog niet 100% accuraat.  https://www.feng-gui.com/# 
 

Bureau’s gespecialiseerd in eyetracking

Voor een gedetailleerder onderzoek ga je best naar een specialist in eye-tracking onderzoek: http://eyesee-research.com/ in Gent bijvoorbeeld of voor wie zich geroepen voelt, is er “eyetracking @ Ghent University” beschikbaar. http://www.eyetracking.ugent.be/  

 

Waarom eye-tracking toepassen?

Een gebruiksvriendelijke website is van groot belang bij het verschaffen van informatie, het communiceren met je bezoekers en het stimuleren van verkopen. De website is voor uw organisatie meer dan een visitekaartje. Het is een online omgeving waar de bezoeker contact heeft met uw organisatie en waar je de kans krijgt om de online beleving positief te beïnvloeden.

Om dit te realiseren is het belangrijk om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring. Weet je hoe de bezoeker uw website beleeft? Hoe weet je waar je bezoeker naar kijkt en waar hij zijn aandacht vestigt?

“Mee kijken door de ogen van de bezoekende surfer”

Voordelen:

  • Overtuigend draagvlak
  • Eenvoudig te visualiseren
  • Iedereen kan meekijken
  • Oplossingsgericht en inzicht
  • Objectief en meetbaar

Dankzij eye-tracking kent iedereen het F-patroon, gebaseerd op het kijk-gedrag van de surfers.

Neuromarketing techniek: Huidgeleiding | Galvanic skin response GSR

Denk maar aan een leugendetector. Bij huidgeleiding of GSR (Galvanic skin response) meten ze je gedrag door de elektrische geleiding van de huid. Tijdens stress stijgen huidgeleiding en transpiratie en worden deze zeer merkbaar.

GSR apparatuur meet subtiele verschuivingen van huidtranspiratie. Met die methode kunnen we meer te weten komen over hoe intens de ervaringen zijn die je meemaakt. (positief en negatief) 
Het is één van de meest nauwkeurige meetmethode’s. Huidgeleiding hebben we niet onder controle. Het speelt automatisch op bij emoties en sociaal gedrag. 

Waarom huidgeleiding / GSR tracking? 

Je kan GSR meten tijdens het bekijken van een video. Hier zie je een GSR-meting tijdens het bekijken van een aflevering “Breaking Bad”. Je ziet onmiddellijk welk gevoel de kijker bij elke seconde ervaart.  
 

Huidgeleiding wordt zelden alleen gebruikt, maar eerder samen met hersenactiviteit of emotieherkenning. De hersenen of het gezicht vertellen welke emotie men ervaart, de huidgeleiding geeft een exact beeld van hoe sterk die emotie is.

Neuromarketing techniek: Facial expression analysis | Gezichtsuitdrukkingen herkennen

We zijn als mens al behoorlijk gedreven in het lezen van gezichten. Subtiele veranderen in het gezicht zoals ogen, wenkbrauwen, neus, lippen, ... doen ons de emotie van iemand inschatten
 

Recente technologie heeft het mogelijk gemaakt om deze gelaatsuitdrukkingen te lezen. Door gebruik te maken van algoritmes en te letten op “moment-vs-moment” opnames kan men je gedrag op je gezicht aflezen. 

Deze technologie focust op elk afzonderlijk gezichtsonderdeel en elke beweging van het gezicht betrokken bij emoties: lach, opgetrokken wenkbrauw, neerwaartse wenkbrauw, fronsen, stijging binnenkant wenkbrauw, open en sluiten van ogen, neusrimpel, stijging bovenste lip,...

Deze bewegingen onthullen de zeven basis menselijke emoties: Blijdschap, Angst, Verbaasd, Boos, Tevreden, Verdriet en Afgunst.

Waarom gezichtuitdrukkingsanalyse toepassen? 

Mensen hebben moeite met het detecteren van subtiele emotionele reacties. Veel advertenties en campagnes zijn bedoeld om positieve emoties op te roepen. Facial expression analysis herkent emotioneel gedrag die anders onopgemerkt blijft. Het is een inzichtvolle neuromarketing tool om te gebruiken.

Bij Lexus zijn ze onder meer bezig met expirementeren in hun auto’s. Een camera in het stuur die jouw gezichtsuitdrukkingen meet. Merkt de camera op dat je wat vermoeid bent, kan de driver-assistant inschakelen en u waarschuwen of zelfs uw snelheid aanpassen. 

Note: Pas gezichtsuitdrukkingsanalyse toe met eye-tracking, GSR of EEG. 

Neuromarketing techniek: EEG of Electroencephalography / Hersenactiviteit

EEG meet de hersenactiviteit en is een veelgebruikte techniek voor onderzoek naar je gedrag en hoe het brein reageert op advertenties, verpakkingen en winkelomgevingen.

EEG hersenactiviteitsonderzoek bestaat al meer dan 100 jaar. Tegenwoordig onthult EEG je de mate van opwinding, frustratie en verlangen bij het zien van een boodschap. 

Hoe moet je EEG-gegevens interpreteren? 

Een EEG test kijkt gedurende het tijdsverloop in welk gedeelte je hersenactiviteit het grootst is. Het visuele gedeelte, het gedeelte als we informatie tegenkomen die we belangrijk vinden, het ruimtelijk inzicht gedeelte, enz. Als je hersenen zich in een bepaalde staat bevinden, veranderen de patronen. 

In neuromarketing is het bijzonder waardevol om EEG te combineren met eye tracking. Eye tracking registreert waar men kijkt, EEG wat men voelt.

Neuromarketing techniek: ECG / Electrocardiogram

Hartactiviteit is nauw verbonden met fysiologische en psychologische opwinding. Het zien van je geliefde of van je ergste vijand, beide zorgen voor automatische processen die ervoor zorgen dat je hart sneller klopt.

ECG-scan meet je hartslag met behulp van ECG-elektroden die op je huid zijn bevestigd. Het meten van je hartslag geeft u toegang tot de volgende parameters die betrekking hebben tot iemands opwinding. 

  • Hartslag: uitgedrukt in slagen per minuut (bpm).
  • Hartslagvariabiliteit: nauw verwant aan emotionele opwinding.
  • Inter-Beat Interval: tijdsinterval tussen individuele slagen van het hart

Het gebruik van ECG met andere technieken kan een completere manier zijn om iemands gedachten, emoties of gedrag te begrijpen. https://www.kubios.com/ 

Neuromarketing techniek: EMG / Elektromyografie

EMG is een techniek die de activiteit van onze spieren controleert. Signalen gestuurd door het brein naar de spieren meten ze hier met behulp van elektroden. 

EMG-data wordt onder andere gebruikt in ergonomische toepassingen, gebruikersinteractie, herstel. Terwijl deze methode ons toont hoe het lichaam beweegt kan het ons ook meer vertellen over de bijhorende emoties op het moment van gebruik. 

Tot slot: 

Al deze technieken ontwikkelen zich de laatste jaren zeer snel. Een combinatie van twee technieken is aangeraden om toe te passen als bedrijf. Zo kom je op een wetenschappelijke manier tot meer en betere inzichten omtrent je product of dienst. Voornamelijk hoe de consument hierop reageert en hoe hij zich emotioneel voelt bij je product of dienst. 

Benieuwd naar meer neuromarketing inzichten?

Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder. 

Lees ook: