5 manieren om latent werkzoekenden te bereiken.

Normaal gemiddeld is 15% van het totale arbeidspotentieel actief op zoek naar een baan. Momenteel schommelt dit rond de 11%. Kansen liggen bij het bereiken van de latente doelgroep. (Niet actief op zoek naar werk) Die bedraagt zo’n 64% van het totale arbeidspotentieel.

Actief werkzoekenden zetten hun recentste cv online en zijn actief op zoek. Hun mediagedrag is dus volledig anders ten opzichte van latent werkzoekenden. Wanneer je een vacature op de VDAB plaatst, bereik je alleen actief zoekenden. Aangezien de groep passief zoekenden 4 keer zo groot is, is dit een interessante doelgroep om je op te richten.

We geven je alvast 5 manieren om je bereik te vergroten. Zelfs door 1 van volgende manieren toe te passen, vergroot je de visvijver aanzienlijk.
 

1. Eigen medewerkers

Werven via je eigen medewerkers is gebruikmaken van het netwerk van je werknemers. In dat netwerk maakt men geen onderscheid tussen actief of passief zoekenden.
 
Geef inzicht aan je medewerkers welke vacatures er zijn binnen je onderneming en stimuleer dat ze hun netwerk inzetten.  Dit kan bijvoorbeeld door heldere interne communicatie en aanbrengbonussen.
 

2. Hobby’s en interesses van de doelgroep

ICT’ers bijvoorbeeld vinden meer dan gemiddeld gamen en Formule 1 interessant. Door dit te weten te komen kan je de doelgroep gerichter bereiken. Netwerken tijdens een game-event bijvoorbeeld. Hou zelf onderzoek onder je eigen werknemers om te weten wat de interesses zijn binnen die doelgroep.

3. Vaksites
 

Voor je werk bezoek je wel wekelijks vakgerichte sites. Informatie over de sector, dagelijks nieuws en bepaalde evenementen. Op deze sites kan je perfect een vacature (banner) plaatsen. Het kwantitatieve bereik wordt ruimschoots goedgemaakt door het kwalitatieve doelgerichte bereik.
 

4. Sociale media

 
LinkedIn is het grootste zakelijke online platform om vacatures op te plaatsen. De site biedt ook veel mogelijkheden als het gaat om een netwerk op te bouwen en onderhouden. Op Facebook kan je tegenwoordig ook al vacatures plaatsen.
 
Ga na welke sociale media-kanalen voor jouw het interessants zijn om je doelgroep te bereiken. Op deze kanalen werk je ook aan je Employer & Corporate Brand wat ervoor zorgt dat vacatures in de toekomst sneller ingevuld worden.
 

5. Zoekmachines | Google

 
Het is belangrijk dat de doelgroep die je voor ogen hebt, je vindt via zoekmachines. Als een onderhoudstechnieker niet op zoek is naar werk, zal hij/zij niet ‘vacature onderhoudstechnieker Izegem’ intypen op Google. Hij/zij zoekt iets inhoudelijks op. Is dit werkgerelateerd dan moet je als bedrijf ook zorgen dat ze dit op jouw website terugvinden.
 
Een nieuwspagina of een blog aanmaken kan hierbij helpen. Passief werkzoekenden komen zo op jouw online kanalen terecht. 75% is op zoek naar een nieuwe baan of staat open voor een nieuwe job. Eénmaal op je website, zorg er dan voor dat ze daar je vacatures kunnen zien.
 
(Bronnen: ArbeidsmarktGedragsOnderzoek | AMC Academie)
 
Wil je meer informatie over hoe we jouw kunnen helpen met het aantrekken van het juiste talent?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Recente vacatures

Nieuw

Met jouw passie voor techniek en sterke administratieve skills behartig je jouw dossiers van A – Z en dit uiterst accuraat.

Supervisor

Regio Brugge
Nieuw

Coördineren van de opmaak van de werkplanning rekening houdende met capaciteit en kennis binnen de afdeling en dit waar nodig in samenspraak met de andere afdelingen.

Support Engineer Domotica

Regio Aalter - Deinze
Nieuw

Specialisatie: Na een doorgedreven opleiding groei je uit tot een gewaardeerd specialist van de producten binnen onze afdeling TELETASK domotica.