Artificiële intelligentie

Artificiële  Intelligentie of AI kunnen we omschrijven als de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vormt. Het is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. 

SOORTEN AI
Er bestaan twee versies. De narrow-variant is al flink in ons dagelijks leven ingeburgerd, denk aan zoekmachines, spamfilters, robot-stofzuigers of -grasmaaiers. Narrow AI heeft zich in rap tempo ontwikkeld en wordt nu ingezet bij gezichts- en stemherkenning, het signaleren van patronen en het doen van onderzoek. Dan is er nóg een AI-concept: de general– variant. Dit is volledig ontwikkelde kunstmatige intelligentie die in de toekomst los van de mens kan bestaan. Artificial Intelligence heeft een enorme invloed op ons leven. Het zit in onze smartphone, helpt ons bij het shoppen, het onderzoeken en zelfs het stellen van een medische diagnose.

Flanders ai forum
Onlangs kwamen ondernemers en experts samen op het Flanders AI Forum in Brussel. Het event werd georganiseerd door Voka, Agoria en Imee en met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).  Men wou voornamelijk bedrijven prikkelen en informeren over de mogelijkheden en de toekomst van AI. Ook bedrijven die nog geen idee hebben hoe ze AI kunnen integreren in hun organisatie kwamen in aanmerking.

Top bereiken
Tientallen bedrijven en onderzoeksinstellingen zijn momenteel intensief bezig met de ontwikkelingen rond die technologie. De bedoeling is om deze twee aan elkaar te koppelen. Waarom zijn bedrijven en onderzoeksinstellingen nu zo’n goeie match? Enerzijds kunnen ondernemers leren over de mogelijkheden, strategieën en toekomstvisies. Anderzijds kunnen onderzoekers en aanbieders meer te weten komen over de noden van die ondernemers.

Implusprogramma
In België wordt het Impulsprogramma uitgevoerd, goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het programma steunt op drie belangrijke pijlers. Men wil fundamenteel onderzoek stimuleren bij universiteiten, hogescholen en andere kennisinstellingen. Ten tweede, onze bedrijven informeren en aanmoedigen om AI toe te passen. Tot slot ook het brede publiek sensibileren over de mogelijkheden van de technologie.