Social Media Recruitment: een efficiënte manier om te rekruteren

Social Media Recruitment is een eenvoudige, snelle en betaalbare manier om toptalent te targetten en uw Employer Brand te promoten. Deze blog vertelt 4 regels om op een efficiënte manier aan Employer Branding / Social Media Recruitment te doen.

Wat is Employer Branding?

Employer Brand is de term die wordt gebruikt voor de reputatie van jouw bedrijf als werkgever. Employer Branding is het proces om jouw bedrijf als een aantrekkelijke werkgever te presenteren.

Het doel van Employer Branding is om medewerkers van hoge kwaliteit aan te trekken en te behouden, die cruciaal zijn voor het succes en de groei van het bedrijf.

Volgens de LinkedIn-enquête onderzoekt 75% van de kandidaten de reputatie van jouw bedrijf voordat die solliciteert voor je vacature. Ze scannen je bedrijf bijvoorbeeld op Glassdoor.

En als ze het niet leuk vinden wat ze zien, zal 69% van de kandidaten niet solliciteren - zelfs als ze werkloos zijn!

Dus als je toptalent wilt aantrekken, moet je een sterk Employer Brand opbouwen en een overtuigende Employee Value Proposition presenteren.

Bedrijven maken gebruik van verschillende Recruitment Marketing-strategieën, -activiteiten en -kanalen om hun Employer Brand en Employee Value Proposition te communiceren met potentiële kandidaten

Een van de belangrijkste en meest gebruikte kanalen voor het promoten van Employer Branding is sociale media. Het promoten van jouw Employer Brand op sociale media is onderdeel van een rekruteringsstrategie genaamd Social Media Recruiting.

Wat is Social Media Recruitment?

Simpel gezegd, Social Media Recruitment maakt gebruik van sociale medianetwerken (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram) voor werving van medewerkers.

Je kunt sociale media gebruiken om topkandidaten te vinden, aan te trekken, in te schakelen en om te zetten in sollicitanten.

Als je dat nog niet doet, dan sla je de bal volledig verkeerd!

Volgens de LinkedIn-enquête volgt de helft van alle professionals, bedrijven op sociale media met de bedoeling zich bewust te blijven van hun vacatures..

4 regels voor het promoten van jouw Employer Brand op sociale media

1. Establish your voice

Om efficiënt te communiceren met jouw doelgroep en potentiële medewerkers, moet je een consistente stijl en toon van je Employer Brand stem gebruiken.

Je Employer Brand stem moet:

  • Een menselijke stem zijn
  • Vriendelijk en aanspreekbaar zijn
  • Uniek en onderscheidend van je concurrenten
  • Consistent zijn, wie het bericht ook plaatst

2. Deel waardevolle content

Op social media is het eenvoudig om visuele verhalen naar buiten te brengen. Potentiële kandidaten willen zich namelijk kunnen voorstellen dat ze voor jouw bedrijf werken. Dit stuur je heel eenvoudig door gebruik te maken van foto’s en video’s op al je social media kanalen.

Zorg er natuurlijk voor dat dit in lijn ligt met je tone of voice.

Welke content moet ik delen?

  • Je werknemers
  • Het bedrijf (locatie, kantoorruimtes, werkplek, …)
  • Evenementen
  • Je gerealiseerde projecten
  • Onderscheidingen en erkenningen, extra opleidingen, …
  • Extra voordelen die je je werknemers aanbiedt.

3. Ga de interactie aan

Het belangrijkste bij Social Media Recruitment is om altijd toegankelijk te zijn voor je doelgroep. Wees alert op updates, reacties, vragen, privé-berichten, …

Social Media Recruitment werkt als een dialoog. Dus steek tijd in het betrekken van je doelgroep door:

  • Het starten van een conversatie
  • Het stellen van vragen aan je doelgroep
  • Te reageren op opmerkingen en likes
  • Je antwoorden personaliseren
  • Tijdig te reageren

4. Kies de juiste social media kanalen

Keuze zat aan de verschillende mogelijke kanalen. De belangrijkste zijn namelijk de “grote vier”:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Twitter

Het is natuurlijk niet zo dat je op alle kanalen aanwezig moet zijn, maar op welke social media kanalen moet je dan wel inzetten?

Dit hangt natuurlijk van je doelstellingen en doelgroep af.

  • Wat wil je bereiken met Social Media Recruitment?
  • Waar is je doelgroep actief?

Dit zijn 2 vragen die cruciaal zijn om je social media kanalen te bepalen.

Heb je nood aan hulp bij het opzetten van je Employer Brand op social media? Aarzel dan niet om contact op te nemen om zo de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken.