Hoe groot is de impact van Facebook advertenties?

Tijdens de laatste twee maanden van 2018 is in de Oost-Vlaamse gemeente Eeklo de verkoop van pastinaak opvallend gestegen. In een bepaalde winkel gaat het om meer dan een vervijfvoudiging. De oorzaak is een advertentiecampagne op Facebook die specifiek gericht was aan vrouwen in Eeklo.

(Artikel: Bram Vandeputte, Tim Verheyden)
 

Hoe eenvoudig is het om mensen te beïnvloeden met enkele advertenties op Facebook?

Het is een vraag die steeds vaker gesteld wordt, zeker na het Cambridge Analytica-schandaal en de verhalen over de campagnes tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexit-referendum.

Het nieuwe Canvas-programma ‘Facebook en Ik’ nam de proef op de som en creëerde samen met een marketingbureau een advertentiecampagne voor pastinaak. De vergeten groente werd in de markt gezet als afslankmiddel op basis van allerlei pseudowetenschappelijke berichten.

De advertenties werden specifiek gericht aan vrouwen in Eeklo die fan zijn van het Eén-programma ‘Dagelijkse Kost’ en geen interesse hebben in fastfood.

Het toont aan hoe eenvoudig het is voor adverteerders om specifieke doelgroepen te bereiken via Facebook. De mogelijkheden om mensen op te delen, zijn bijna eindeloos. Mensen met een iPhone. Vrienden van mensen die net verhuisd zijn. Ouders met jonge kinderen. Bijna alles kan.

Extra voorraad

De pastinaak-advertenties kosten uiteindelijk €550, een peulschil in vergelijking met advertentiecampagnes via klassieke media. Maar de reclameboodschappen missen hun effect niet.

In de maanden november en december lijkt het Oost-Vlaamse Eeklo wel in de ban van de pastinaak te zijn. In twee winkels stijgt de verkoop met 300% en 436%, in de lokale Colruyt krijgt de vergeten groenten een beter plaatsje in de versafdeling en er wordt ook een extra voorraad aangelegd. 

 

Bekijk hier het volledige artikel

6 tips voor betere Facebook advertenties

1. Begin met een doel.

Begin met het kiezen van een doelstelling voor je advertenties en pas de stijl en indeling ervan aan op basis van wat je hoopt te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld de bekendheid van je merk vergroten door media te gebruiken waarin een verhaal wordt verteld over de mensen achter je producten. In de advertenties van Tio Gazpacho hieronder wordt verteld waarom hij het bedrijf startte. 

2. Laat mensen zien die je product gebruiken.

Facebook-advertenties worden vaak weergegeven in het nieuwsoverzicht of het Instagram-overzicht, naast berichten van vrienden en familie. Om opvallende advertenties te maken die aanvoelen als een bekend onderdeel van iemands sociale omgeving, toon je afbeeldingen van mensen die profiteren van jouw product in plaats van alleen de afbeelding zelf te tonen.

3. Minder (tekst) is meer.

Te veel tekst leidt af en kan ertoe leiden dat je advertentie aan minder mensen wordt getoond. Afbeeldingen zonder tekst hebben een grotere impact. 

4. Focus op je boodschap.

Snijd strak bij rond het belangrijke deel van de afbeelding. Als je probeert te veel informatie in één media-uiting te stoppen, kun je overwegen de carrousel-indeling te gebruiken om meerdere afbeeldingen in één advertentie te tonen.

Als je meerdere advertentiesets uitvoert binnen één campagne, zorg er dan voor dat al je afbeeldingen hetzelfde thema hebben. 

5. Gebruik afbeeldingen met hoge resolutie

Je hoeft geen professioneel fotograaf te zijn om advertenties te maken die er goed uitzien. Let op het formaat en de kwaliteit van de mediabestanden waar je mee werkt. 

6. Speel met je advertenties.

Speel met verschillende afbeeldingen en indelingen voordat je definitief een advertentie maakt, en kijk altijd eerst hoe je advertentie eruit gaat zien in het echt voordat je de advertentie gaat uitvoeren. Dit kun je allemaal doen in de Creative Hub. Je kunt ook mockups maken, feedback krijgen op je advertentie en inspiratie opdoen bij andere adverteerders.

Wil je meer weten over Facebook advertenties en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op. 

Lees ook: