Millennials langer in dienst houden doe je zo

Millennials zijn blijkbaar niet echt loyale werknemers. Maar liefst 43 % wil binnen twee jaar solliciteren voor een andere baan. Amper 28 procent hoopt om nog vijf jaar aan de slag te zijn bij zijn huidige werkgever. Dat blijkt uit een rondvraag van consultancybedrijf Deloitte bij 10.455 mensen uit 36 landen. Alle ondervraagden zijn zogenoemde millennials, ze zijn met andere woorden geboren tussen 1980 en 2000.

Welke factoren spelen een belangrijke rol in het behouden van millennials?

Ethiek

“Do you walk the walk and talk the talk?” Als dit zo is, ben je 1 van de weinigen volgens Deloitte. Uit onderzoek blijkt dat het geloof in bedrijfsethiek gedaald is met 17 procent bij millennials.

Je zou verwachten dat ze kiezen voor een carrièrewending omdat ze meer willen verdienen, maar niets is minder waar. Veel andere factoren spelen een belangrijke rol. Tegelijkertijd hebben steeds meer mensen een donkerbruin vermoeden dat hun werkgevers enkel en alleen denken aan hun eigen agenda en centen verdienen en maar weinig rekening houden met de maatschappij in het algemeen.

Work-life balans

Dat millennials streven naar een goed evenwicht tussen werk en privé is niets nieuws. Een goede work-lifebalans blijkt voor de millennial de belangrijkste reden te zijn om voor een job te kiezen.

Regelmatig van thuis mogen werken en flexibele uren zien ze als een teken dat hun werkgever ook bezig is met hun gezondheid.

 “Langere werkuren resulteren niet altijd in beter werk, en dat weten millennials.”

Hoe zorg je als werkgever voor een goede work-life balance?

  • Flexibele werktijden: Hiermee kunnen werknemers hun werktijden beter afstemmen op belangrijke verplichtingen in de privésfeer, zoals het wegbrengen en ophalen van schoolgaande kinderen.
  • Extra faciliteiten: Naast de wettelijke verlofregelingen heb je de mogelijkheid om extra faciliteiten aan te bieden, zoals langer verlof. Ook kun je de hoge kosten van kinderopvang verlichten met een financiële bijdrage

Erkenning en feedback

Millennials doen graag zinvol werk. Het is de grootste motivator. Daarom krijgen ze graag vaak feedback. Liefst meer dan alleen tijdens de jaarlijkse evaluatie, vaak zelfs dagelijks: ze willen weten of ze goed bezig zijn en vormen zich graag een beeld van het grotere geheel.

Millennials presteren het beste als ze inzien waarom ze iets doen en waar het bedrijf naartoe gaat – met andere woorden: als ze betrokken zijn. Ze zijn graag op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de organisatie.

Jouw waardering en erkenning is belangrijk en kun je op een groot aantal manieren laten blijken.

Hoe toon je als werkgever je waardering?

  • Geld of vrije tijd: Dit is de traditionele manier om waardering en erkenning te geven. Je geeft dan een bonus of loonsverhoging vanwege het behalen van successen. Ook kun je iemand een paar uur eerder naar huis laten gaan.
  • Persoonlijk cadeautje: Een persoonlijk cadeautje wordt altijd gewaardeerd. Denk aan concertkaartjes voor iemands favoriete artiest of het aanbieden van een nietwerkgerelateerde cursus.

Hoewel dit erg effectief is, wordt het door veel werkgevers onvoldoende benut.

Stimuleer groei en ontwikkeling

Millennials zijn ambitieus en willen zich blijven ontwikkelen. Ze mogen dan vaak de schoolbanken nog maar net verlaten hebben, millennials zijn het studeren lang nog niet moe. Ze willen maar wat graag aanvullende opleidingen en trainingen volgen, en dat mag even goed na de uren zijn.

Medewerkers willen hun vaardigheden ontwikkelen en uitbreiden.  Als een medewerker geen pad ziet naar verdere groei en ontwikkeling in zijn huidige organisatie, zal hij/zij waarschijnlijk ergens anders zoeken naar een carrièreontwikkeling of promotiekans.

Hoe stimuleer je groei en ontwikkeling?

  • Opleiding of training: Dit is de meest voor de hand liggende manier om groei en ontwikkeling te stimuleren. Verzeker je er wel van dat het zinvol is en daadwerkelijk iets oplevert.
  • Alternatieve opties: Er staan ook een hoop alternatieve mogelijkheden tot je beschikking, zoals het wisselen van functie of taak. Deze zijn makkelijk toe te passen tegen relatief lage kosten.

Sfeer

Allemaal goed en wel dat hard werken, maar millennials houden doorgaans niet van een te stijve en strikte werkomgeving. Ze zijn op zoek naar een bedrijf waar een losse sfeer hangt en waar er bedrijfsactiviteiten, teambuilding, afterwork drinks op het programma staan.

Millennials hebben in hun vrije tijd vaak contact met uiteenlopende culturen en willen dit ook terug zien in de organisatie waarvoor ze werken.
Ze willen namelijk dat de werkvloer een afspiegeling is van de wereld buiten het bedrijf.

Aarzel niet om ons te contacteren indien je vragen hebt!