Een professioneel LinkedIn-profiel verhoogt je kansen op een eerste job.

LinkedIn is vaak de kortste weg naar je droomjob. Maar een onvolledig profiel kan een reden zijn om jouw kandidatuur al meteen naar de prullenmand te verwijzen.
Simpelweg een LinkedIn-profiel aanmaken en wat werkervaringen uit het verleden toevoegen volstaat echter niet.

Als je op zoek gaat naar een job kan LinkedIn je daarbij zeker helpen. Maar ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe job kan je via LinkedIn met interessante mensen in contact komen. Je weet nooit waar dat toe leidt. Je kan er maar beter voor zorgen dat je LinkedIn-profiel er tiptop uit ziet. 
Wij geven je enkele tips om dat voor elkaar te krijgen.
 

Profielfoto

Je bent er zeker en vast van overtuigd dat een professionele profielfoto noodzakelijk is. Je foto moet zelfzekerheid, vertrouwen en charisma uitstralen. Dus neem je tijd om een zorgvuldige foto uit te kiezen of te nemen.

Volgens LinkedIn worden profielen met een profielfoto 14 keer meer bekeken dan de profielen zonder.

Enkele profielfoto's:

Tip: Een neutrale achtergrond zorgt ervoor dat de focus volledig op jou is gericht.

Richtlijnen voor je profielfoto

LinkedIn stelt voor om een headshot te gebruiken waarbij je gezicht 60% van het frame beslaat. Het standaardformaat van de profielfoto is 400 (b) x 400 (h) pixels. De foto mag niet groter dan 8MB zijn.
Nadat je de foto hebt geüpload, kan je de positie en grootte wijzigen en een voorbeeld bekijken voordat je deze opslaat.

Achtergrondfoto

 

De achtergrondfoto laat je toe om creativiteit te tonen. Kies voor een foto die bij jouw persoonlijkheid past en iets vertelt over jezelf. Het hoeft niet per se werk gebonden te zijn, maar hou het wel serieus. Een foto van een feestje is geen aanrader. Zorg dat je foto scherp wordt weergegeven. Heb je geen goede foto, gebruik er dan beter geen. 

Richtlijnen voor je achtergrondfoto

Bestandstype: JPG, GIF of PNG, maximaal 8 MB en afmetingen van 1584 (b) x 396 (h) pixels.

Headline

Deze regel wordt vaak gebruikt om je functie binnen een bedrijf aan te tonen. Maar dit hoeft niet per se. Het is een ideale kans om indruk te maken op potentiële werkgevers. Het is waardevolle ruimte om wat meer over jezelf kwijt te kunnen.

Het is belangrijk dat je headline goed geformuleerd is en mensen aanspreekt. Zeg wat je bent, wie je bent, in wat je uitblinkt en waarom je een extra aanwinst bent voor een werkgever. 

De headline beïnvloed wanneer en waarop je gevonden wordt. 

Samenvatting

Dit is een cruciaal onderdeel voor jouw personal branding. De samenvatting verschijnt helemaal bovenaan onder je naam en headline. 

Schrijf een korte en krachtige tekst (3-5 paragrafen lang) om duidelijk te maken wie je bent, wat je competenties zijn, wat je graag doet en welke ambities je nastreeft. Deze ruimte laat je best niet onbenut. Het gebruik van de juiste woorden bevordert opnieuw je vindbaarheid.

Vergeet zeker niet het volgende te vermelden in de samenvatting:

  • Jouw drijfveren
  • Gerealiseerde projecten
  • Positieve eigenschappen die je in verf wil zetten
  • Contactgegevens

Richtlijnen voor je samenvatting

  • Desktop: de eerste 220 tekens zijn onmiddellijk zichtbaar, terwijl de rest vereist dat een gebruiker op "Meer weergeven" klikt.
  • Mobiel: de eerste 92 tekens zijn onmiddellijk zichtbaar.

Creëer een persoonlijke URL

Het is veel eenvoudiger om je profiel bekend te maken met een aangepaste URL (linkedin.com/jouwnaam), in plaats van de onhandige combinatie van nummers die LinkedIn automatisch toewijst wanneer je je registreert.

Deze link kan je bijvoorbeeld toevoegen aan je CV zodat potentiële werkgevers je eenvoudig kunnen terugvinden. 

Hoe pas je dit aan?

  1. Ga naar je profiel en klik rechtsboven op “Openbare profiel en URL bewerken”.
  2. Een nieuw tabblad wordt geopend en je klikt vervolgens opnieuw rechtsboven op het potloodje bij URL-bewerken. 
  3. Pas de URL aan naar wens en klik op opslaan.

Vaardigheden en onderschrijvingen

Vaardigheden uitlichten is een uitstekende manier om je skills weer te geven. Het geheim is om je vaardigheden up-to-date te houden. Ga voor jezelf eens na welke vaardigheden en onderschrijvingen belangrijk zijn voor je en welke je dan ook wil uitlichten. 

Wist je dat mensen met minstens 5 skills toegevoegd aan hun profiel, 17 keer meer profielbezoeken krijgt?

Het gaat natuurlijk niet enkel om die profielbezoeken. De uitgelichte vaardigheden op je profiel stralen een signaal uit waarin je goed bent, waardoor je aantrekkelijker wordt voor werkgevers.

Pas op dat je niet gaat overdrijven in het toevoegen van vaardigheden.
Je kan niet in alles goed zijn en het komt overigens fake over.

Aandacht: Controleer deze instelling

Als je op zoek bent naar een job is het belangrijk om je profiel openbaar te maken naar recruiters te om zo te verschijnen in zoekopdrachten van recruiters die voldoen aan uw carrière-interesses.

Je gaat als volgt te werk:

  1. Ga naar instellingen en privacy van je profiel
  2. Klik links op “voorkeuren voor het zoeken naar een baan
  3. Wijzig de schakelaar (indien nodig) onder “recruiters laten weten dat u beschikbaar bent voor carrièrekansen” 

Volg ook onze LinkedIn pagina: op onze carrière pagina verschijnen regelmatig nieuwe interessante vacatures. https://www.linkedin.com/company/oxidatechnicalhrexperts/jobs/ 

Snel je cv uploaden?

Wanneer u een CV heeft, kunt u dat hier invoegen. 

Upload mijn CV