Recruitment vs. Talent Acquisition

Velen denken dat de termen recruitment en talent acquisition synoniemen zijn van elkaar, maar bedrijven die het grote plaatje bekijken, weten dat er een belangrijk verschil is tussen beide. Recruitment is op korte termijn, talent acquisition is lange termijn.

Talent acquisition, begint wel degelijk bij recruitment, maar gaat veel verder dan dat.

Recruitment draait om zo snel mogelijk open vacatures invullen.
Je plaatst een vacature online, je krijgt sollicitaties binnen, je gaat over tot screening, je nodigt de beste kandidaten uit op een gesprek. Daarop volgt een assessment en neem je uiteindelijk de beste kandidaat in dienst.

Maar stel dat de ideale kandidaat net op vakantie was. Dan heb je natuurlijk pech..

Dit maakt dus net het verschil tussen recruitment en talent acquisitie. Bij recruitment draait het om de vacatures die nu openstaan ingevuld te krijgen. Bij talent acquisitie denk je op lange termijn en ga je strategisch te werk om (toekomstige) vacatures in te vullen.

Hierbij ga je op zoek naar geschikte profielen nog voordat een functie vrijkomt of bestaat. Dat wil zeggen dat wanneer er een functie vrijkomt, de organisatie al een talentenpool van interne en externe talenten beschikbaar heeft.

Het is belangrijk om een langetermijnstrategie voor talent acquisitie uit te stippelen

Strategie

Begrijp je eigen business, leer wat je noden en uitdagingen voor de toekomst zijn. En welke vacatures je in de toekomst zal moeten invullen.

Employer branding

Je als werkgever profileren, onderscheiden van de anderen, kan je veel extra moeite en kosten besparen. Via social media is het bijvoorbeeld heel eenvoudig en goedkoop om je employer branding op te zetten en/of kracht bij te sturen.

Assessment

Het testen van nieuwe werknemers biedt niet alleen wat meer zekerheid over de (groeipotentie) van de kandidaat, maar wordt door de nieuwe werknemers ook vaak verwacht als serieus onderwerp van de procedure.

Candidate relationship management

Zorg voor een positieve candidate experience. Zo behoud je een goede relatie met je kandidaten. Cruciaal hier is het onboarding proces. Eens je de juiste medewerker gevonden hebt, stopt het niet. Je moet je nieuwe werknemer thuis doen voelen. Zo houd je hem of haar gelukkig en zal hij of zij langer bij je bedrijf blijven.

Data driven recruitment

Zonder data zijn we niets. Hoe meer we weten, hoe effectiever we talent kunnen werven. We willen weten waar we het talent kunnen vinden, hoe we hen aantrekken, welke profielen op welke kanaal te vinden zijn, welk apparaat ze gebruiken en op welke tijdstippen zij het best te bereiken zijn.

Conclusie

De overstap naar talent acquisitie kost meer tijd vooraf, maar uiteindelijk draagt het wel bij om het best mogelijke team voor jouw bedrijf te bouwen. Daarnaast verdwijnen de traditionele wervingsmethoden steeds meer naar de achtergrond.

Het loont dus zeker de moeite om te kijken naar een langetermijnstrategie. Breng in kaart waar je naar zoekt en wie de ideale kandidaat daarvoor is. Op deze manier bent u altijd in staat om zo snel mogelijk het beste talent en de beste match met jouw bedrijf te vinden.