Data driven recruitment: Sneller & slimmer rekruteren met de juiste data-inzichten.

Van buzzword naar must:

Lees hoe we in 2019 het wervingsproces optimaliseren met behulp van inzichten. De digitale transformatie is ook bij ons een feit.

Traditioneel rekruteren was vroeger meer gebaseerd op intuïtie dan gegevens. Het was een enorm tijdrovend proces om alles te vergaren en te analyseren.

We konden er enkel vanuit gaan dat onze wervingsmethoden effectief waren. Maar tegenwoordig bezitten we software programma’s en tools die ons meer inzichten verschaffen in de volledige candidate journey. (De zoektocht van en naar een nieuwe job)

Data gedreven:

De toenemende populariteit bij bedrijven rondom een data-gedreven strategie is niet verwonderlijk. Volgens het McKinsey Global Institute is een bedrijf 23 keer meer waarschijnlijk om klanten te verkrijgen, 6 keer meer waarschijnlijk om klanten te behouden en 19 keer meer waarschijnlijk om winstgevend te zijn, als het data-gedreven werkt.

Het Harvard Business Review publiceerde onderstaande tabel, waarin te zien is dat de investering in een data-gedreven strategie duizend bedrijven direct leidde tot kostenbesparing.

Maar data wordt niet alleen gebruikt om kosten te besparen. Het onderzoek toont aan dat bedrijven door middel van data hun huidige strategie ook aanpassen.

Eerlijk is eerlijk, van de bovenstaande cijfers worden we allemaal enthousiast. Een data-gedreven strategie creëert een wereld aan mogelijkheden. Data -gedreven betekent dus dat je als bedrijf gebruikt maakt van data om kosten te besparen en aanpassingen door te voeren.

Dit betekent wel dat je op een goede manier je data moet lezen en interpreteren.

Je vacature gewoon op je website en een jobboard plaatsen, bezorgt je niet veel sollicitanten meer. Dit merkten we reeds zelf. We worden dus verplicht om af te stappen van het buikgevoel en slimmer te recruiten. Dat begint met inzicht te krijgen in het recruitment proces.

Voorspellend:

Via welke kanalen stromen kandidaten binnen? Wat is het effect van een bepaalde campagne? Waar zien ze de vacature? Waar solliciteren ze? Dit is waar data gedreven rekruteren om draait.

Wij beseffen hoe belangrijk het is een antwoord te kennen op deze vragen. Bijkomend gaan we analytics ook vaker voorspellend inzetten. Zo kun je analyseren welk talent je wanneer kan bereiken, of hoe lang het bijvoorbeeld duurt om profiel X aan te werven.

Voordelen:

  1.      Betere kwaliteit talentpool
  2.      Sneller en slimmer rekruteren
  3.      Lagere cost per hire
  4.      Ervaring voor kandidaten verbeteren en optimaliseren. (Candidate Journey volgen)
  5.      Vooroordelen komen minder voor

 Hoe wij data driven recruitment toepassen: 

1. Talent sourcing:

Actieve talent sourcing wordt steeds belangrijker nu talent maar zeldzaam actief op zoek is op de arbeidsmarkt. Bij talent sourcing gaan we proactief geschikte kandidaten vinden, contacteren en overtuigen van je vacature of in een talentpool plaatsen. Dit moeilijke en tijdrovende proces wordt geautomatiseerd met behulp van marketing automation.

2. Marketing Automation

Bij Talent Sourcing Automation contacteren we geschikte profielen en verleiden ze naar een specifieke landingspagina om hen daar te laten converteren. De niet-geconverteerde profielen worden automatisch geretarget via social media of komen in een automatische flow terecht waarbij ze alsnog verleid worden om toch te solliciteren.

Dit geautomatiseerde proces, dat steeds op maximale conversie gericht is, wordt continu geoptimaliseerd op basis van data-inzicht. Het is een volwaardig en effectiever alternatief voor de manuele manier van talent sourcing.

3. Online share economy

Uber, Airbnb,... de share economy wint aan belang in alle industrieën. Zo ook in recruitment. Vanaf 2019 gaan we de klant en kandidaat zoeken waar ze écht te vinden zijn: online.  Meer dan ooit heb je een multichannel (meerdere en verschillende kanalen) aanpak nodig om beschikbaar én geschikt talent te bereiken.

 Uit data kunnen we bijvoorbeeld de gemiddelde duur bepalen om een ingenieursprofiel aan te werven.

War for talent:

Uiteindelijk draait het erom te weten welke talenten je nodig hebt om vooruit te gaan met je organisatie. Waar kun je deze talenten vinden en hoe kun je die op de juiste manier aanspreken en verleiden? Het belangrijkste blijft het in gesprek gaan, het herkennen van unieke talenten en het onderzoeken van een wederzijdse match.

Wil je meer weten hoe we jou kunnen helpen met ons data driven recruitment proces.

Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.

 

 

Lees ook: